
Daar het grafisch niet de zelfde finesse heeft en je het daarom niet zou verwachten. Kan ik niet anders concluderen, dan dat Path of Exile is zoals Diablo 3 had moeten zijn. Hoewel het van clichés aan elkaar hangt (als je ooit een hack & slash hebt gespeeld, weet je meteen waar je aan toe bent), zijn de game-play elementen goed doordacht. Bovendien is het spel vanaf het begin af aan uitdagend.
Hoewel het heel herkenbaar is, hebben ze een aantal slimme optimalisaties doorgevoerd. Zo heb je geen geld. In plaats daarvan kan je loot bij vendors inruilen voor consumables. Waardoor zelfs de witte trash items hun waarde behouden. Je hebt geen gehannes met potions (het zijn equipable drops, welke zich vanzelf hervullen en die op hoger level ook vaak bonussen geven). Je hebt meer dan genoeg ruimte in je stash, die je tevens met je alts kan delen.
Je vaardigheden level je via skill gems, die je in je items plaatst. Deze krijg je zowel via quest rewards als loot drops. Bij elk level mag je een punt in de passieve skill tree investeren. Welke verdacht veel lijkt op die van Final Fantasy X. Maar waardoor je wel heel veel vrijheid hebt in je build. Daarnaast heeft het spel ook een uitgebreid doch simpel craft systeem.
Met als kers op de taart, dat het spel volledig gratis te spelen is. Het nadeel daaraan is dat de chat bevolkt wordt door kleuters. Maar die kan je ook uitzetten. De aanwezige micro-transactions geven enkel cosmetische bonussen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gET0PCAizuo[/youtube]