
De jaren tachtig en negentig waren de hoogtij dagen van de spacesim. Het waren één van de eerste 3D games. Waarin je de onmetelijke ruimte betrede. Om daar handel te drijven met buitenaardse lieden of om jacht te maken op galactisch gespuis.
In de nieuwe eeuw is het genre praktisch uitgestorven, daar uitgevers er geen brood meer in zagen. Het waren enkel nog de eigenwijze IJslanders van EVE-online en het Duitse X-universe die het vaandel hoog hielen. Maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Want dankzij de opkomst van crowdfunding, hebben de twee hoogvliegers van weleer (David Braben en Chris Roberts) hun Elite en Wing Commander series nieuw leven ingeblazen.
Overigens met wisselend succes. David Braben heeft voor Elite Dangerous tot nu toe ongeveer 2 miljoen pond binnen geharkt. Terwijl Chris Roberts het een stuk beter aanpakt. Voor zijn Star Citizen staat de teller inmiddels al op 27 miljoen dollar.
Beide games zullen zowel een single als multi player bevatten, waarbij die laatste een persistente omgeving zal hebben. Maar daar Chris Roberts bij elke funding mijlpaal nieuwe features belooft, is het nog maar de vraag wanneer het zal uitkomen. Want tijdens de ontwikkeling van Freelancer (eind jaren negentig) beloofde hij ook al gouden bergen. Waardoor het spel na jaren van uitstel pas in 2003 het levenslicht zag.
Ikzelf heb beide games ondersteund. Maar binnen Aftershocks lijkt de nadruk op Star Citizen te liggen. Waarbij sommige voor bijna $400 aan schepen hebben gekocht. Wat ik nogal overdreven vind. Daar alles ook in-game verkrijgbaar is voor virtueel geld. Ik ben voor dit scheepje gegaan. Wat me in totaal $100 heeft gekost. Als je tevens toegang wilt hebben tot de beta van Star Citizen (welke niet gewiped zal worden), ben je minimaal $45 kwijt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V4-gyDLRMXg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8NChQS2pW3E[/youtube]