Er zijn er natuurlijk veel meer in ontwikkeling. Waarvan er van een aantal enkel geruchten bestaan. Zo rijst de vraag waar Blizzard mee bezig is. Die werken al geruime tijd aan een nieuwe mmorpg. Welke geheel tegen de Blizzard traditie in op een niet bestaande IP zou zijn gebaseerd. Er gaat het gerucht dat de volgende in de Elder Scroll serie een mmorpg zal zijn. Ook Bioshock wordt genoemd in het geruchtencircuit. En zo zou Activision onlangs aan een Call of Duty mmo zijn begonnen.
Wat me vooral opvalt aan de onderstaande titels, is hoe groot de invloed van WoW op ze is geweest. De één lijkt er meer op dan de ander, maar ze hebben bijna allemaal wel iets overgenomen.

Name: FireFall
Developer: Red 5 Studio's
Publisher: ?
Platform: PC
Fee: Free to Play + Micro Transactions
Release: Q4 2010
We weten pas sinds vorige week van het bestaan van FireFall af. Hij is net aangekondigd. De grafische stijl van deze online shooter lijkt erg op die van Borderlands, de post apocalyptische co-op shooter van Gearbox. Terwijl de gameplay een kruising is tussen die van HALO en Tribes. Wat niet zo vreemd is, daar Scott Youngblood er aan meewerkt. Ook zijn er verschillende ex-Blizzard medewerkers aanboord.
Het is een science fiction setting, die wel wat weg heeft van Paul Verhoeven’s klassieker Starship Troopers. De aarde is vrijwel geheel overgenomen door buitenaardse insectoiden en er zijn enkel kleine verzethaarden overgebleven. Hoewel je deze ook solo kan spelen, is het vooral een team based shooter. Waarbij je zowel met PvE als PvP aan je trekken kunt komen. Ook zullen er dynamische events plaats vinden (onthoudt dat woord), waarbij de inzet van de spelers vereist is, om de hubs bug vrij te houden.
Al met al ziet het er veelbelovend uit. Registratie op het forum is ook gelijk een aanmelding voor de open beta.
Media

Name: Final Fantasy XIV Online
Developer: Square Enix
Publisher: Square Enix
Platform: PC & PS3
Fee: Purchase + Subscription
Release: 30 September 2010 / Maart 2011
Het lijkt er op alsof Square bij te voorzetting van Final Fantasy in de online sfeer heeft gekozen voor de tactiek van de verschroeide aarde. Want het vervolg op deel XI kent grafisch veel gelijkenissen. Met als onvermijdelijk gevolg dat veel spelers zullen overstappen. Een belangrijk verschil is in elk geval dat de traditionele exp grind is verdwenen. Deze maakt plaats voor een op skills gebaseerde progressie. En het job systeem is deze keer gelinkt aan het craften.
Hoewel we nog maar een paar dagen van de release verwijderd zijn, is er voor mensen die de beta niet hebben gespeeld nog veel in mysteries gehuld. Volgens journalisten die het spel de afgelopen E3 achter gesloten deuren hebben mogen aanschouwen, bestaat er bij de PS3 de mogelijkheid om het in 3D te spelen.
Media

Name: Fallout Online (Project 13)
Developer: Interplay & Masthead
Publisher: Interplay
Platform: PC
Fee: ?
Release: TBA
Toen het bijna failliete Interplay in 2007 de Fallout rechten voor een paar miljoen aan Bethesda verkocht, was dat onder het voorbehoud dat ze zelf de mmorpg mochten ontwikkelen. Daar was alleen wel een voorwaarde aan verbonden en die was dat binnen twee jaar de volledige productie zou zijn opgestart. Precies op de valreep van dat ultimatum ging Interplay een samenwerkingsverband aan met het Hongaarse Masthead (bekend van de post apocalyptische mmorpg Earthrise). Sindsdien zijn Bethesda en Interplay in een juridisch steekspel verwikkeld, met als inzet de vraag of die laatste de datum wel gehaald heeft.
Intussen laat Interplay bij elke E3 wat informatie los. En is er inmiddels ook een teaser site beschikbaar. Waar je je zelfs al voor de beta kan inschrijven (welke volgens ingewijde in 2012 zou moeten beginnen).
Het is nog onzeker of de vault dwellers het daglicht van Fallout Online zullen mogen aanschouwen. Maar indien dat het geval is, zal ik zeker één van hen zijn.

Name: Guild Wars 2
Developer: ArenaNet
Publisher: NCsoft
Platform: PC
Fee: Purchase + Free To Play
Release: 2011
Het succes van het eerste deel toonde aan dat een mmorpg zonder maandelijkse kosten ook winstgevend kon zijn. Deel twee speelt zich 250 jaar na de Eye of the North expansion af en Tyria zal er weer net zo sprookjesachtig uitzien. Ook ligt de nadruk van de endgame nog steeds op pvp, waar een wereld tegen wereld modus aantoe zal worden gevoegd. Er zullen deze keer geen secondary skills bestaan. Inplaats daarvan zijn er racial abilities. En zullen er traits geintroduceerd worden, welke vergelijkbaar zijn met de talents van WoW. Maar het belangrijkste verschil met zijn voorganger is dat er deze keer inplaats van enkel instances wel een constante spelwereld zal zijn.
De belangrijkste feature van deel 2 en welke volgens hun een revolutie in de gameplay met zich mee zal brengen, zijn de zogenaamde ‘dynamische events’ (het nieuwe toverwoord). Het idee is dat je niet langer in je eentje fetch quest volbrengt. Maar inplaats daarvan in een los groepsverband gebeurtenissen afloopt, welke semi spontaan ontstaan. Ook zal je niet langer enkel automatische gevechten zien, je zal ook moeten ontwijken. En er zal de nadruk komen te liggen op een persoonlijk verhaal, welke doormiddel van cut scenes wordt verteld.
Hoewel ik het eerste deel nauwelijkst gespeeld heb, kijk ik toch uit naar zijn opvolger. Want ik ben onder de indruk van wat ik er tot nu toe van gezien heb.
Media

Name: RIFT: Planes of Telara
Developer: Trion Worlds
Publisher: ?
Platform: PC
Fee: Purchase + ?
Release: Q1 2011
Trion Worlds is in 2006 mede opgericht door Jon Van Caneghem (de bedenker van de Might & Magic reeks). En dat zie je ook terug in RIFT, want het is weer standaard fantasy geworden. Ook lijkt deze vind ik wel erg veel op WoW. Beter goed dan slecht gejat zullen ze gedacht hebben. Het ziet er over het geheel genomen best aardig uit, hoewel ik sommige van de animaties wat houterig vind overkomen.
De wereld van Telara wordt letterlijk verscheurd door de god van de dood en jij speelt een ziel die herezen wordt. Het belangrijkste game element zijn de zogeheten Rifts. Dit zijn (daar heb je ze weer) dynamische events. Deze openingen naar de dimentie van de dood kunnen overal ontstaan en het is de bedoeling dat je die dan samen met andere spelers bestrijdt. Elke van de vier basis klassen kunnen aangevuld worden met skills van de andere. Je kan daar ongelimiteerd wijzigingen in aanbrengen. Waardoor je verschillende klas templates kan creëren (het lijkt mij een nachtmerrie omdat te moeten balanceren). En groeien de dungeons met je mee, als je in level stijgt zal er nieuwe content vrij komen.
Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen over RIFT. Mede omdat er zoveel meer aansprekende titels uitkomen. Want in wezen is dit gewoon WoW, maar dan met betere graphics.
Media

Name: The Agency
Developer: SOE (Sony Online Entertainment)
Publisher: SOE
Platform: PC & PS3
Fee: Purchase + ?
Release: TBA 2010
In de Agency kruip je in de huid van een Rambo danwel James Bond en zal je door operatives aan je te binden een eigen Agency opbouwen. Je kan van hun diensten gebruik maken tijdens missies, maar ze zullen ook zelfstandig opdrachten voor je uitvoeren (ook als je niet online bent). Sommige npc’s zal je als loot vinden (zogehete living loot) en weer andere zullen zich pas bij je aandienen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Er zijn verschillende hubs op de wereld, waarvanuit je instanced quests kan opstarten. Er schijnt ook een missie in Amsterdam plaats te vinden. Je kan de quests in drie moeilijkheidsgradaties volbrengen. Voor het hoogste niveau zal je een party nodig hebeen.
Er zijn vier klassen: Tank, DPS, Undercover en Medic (zij noemen het rollen). Dit omdat je ze alle vier kan spelen en op bepaalde momenten van rol kan wisselen.
Het heeft ook een pvp komponent en om de PS3 eigenaren voor het spel te enthousiasmeren proberen ze het daarom nu ook als een team based shooter aan te prijzen. Het is alleen de vraag of je daarmee niet het traditionele mmorpg publiek afschrikt.
The Agency heeft een tijdje boven aan mijn verlanglijst gestaan. Maar toen de release maar telkens werd uitgesteld en een jaar geleden zowel de project lead als creative director er de brui aan gaven, was ik weinig hoopvol dat deze ooit nog zou uitkomen. Maar op zowel de laatste E3 als de GamesCon in Keulen, was hij weer vrolijk van de partij. Dus kennelijk leeft ie nog.
Media

Name: The Secret World
Developer: Funcom
Publisher: Funcom
Platform: PC
Fee: Purchase + ?
Release: TBA
De geheimen wereld is ontsprongen uit het brein van Ragnar Tornquist. Deze Noorse game-designer is vooral bekend van zijn adventures: The Longest Journey en Dreamfall. Hoewel hij ook aan Anarchy Online heeft meeegewerkt. Het is zijn streven om met dit spel het verhaal op de voorgrond te plaatsen. Je zal dan ook geen exp of traditionele levels kunnen halen, er is enkel skill progressie. Daarin is je keuze ook nog eens geheel vrij, daar er geen klassen zijn.
De meeste locaties in het spel zijn (hoewel vaak fictief) gebasseerd op de echte wereld. Men is bij het gebruik van mythes en legedes dan ook uitgegaan van de locale folklore.
Je kiest één van drie geheime genootschappen: de Dragon, de Illuminatie of de Templars. Welke elk een eigen thuisbasis hebben, die ook als hub funtioneert. Waarna je de wereld van sinistere geheimen betreed. De sfeer zoals die op mij overkomt, doet mij vooral sterk denken aan de horror vehalen van H.P. Lovecraft.
Het is in elk geval een interessante setting, weer eens wat anders dan elven en dwergen. Ik vind alleen dat het er grafisch wat gedatteerd uitziet.
Media

Name: TERA
Developer: Bluehole Studio + En Masse Entertainment (Westernization)
Publisher: Frogster Online Gaming (in Europa)
Platform: PC
Fee: Aanschaf + Subcription
Release: TBA 2011
In eerste instantie lijkt het alsof je met een standaard Koreaanse mmorpg van doen hebt. Want het ziet er netzo uit als Lineage II. Er zijn zes rassen, 8 klassen en alle vrouwen zijn schaars gekleed. Maar er is een wezelijk verschil en dat zit hem in het vechtsysteem. Het speelt namelijk als een action game op de consoles. Positie, timing en richten zijn crusiaal. Ook zal je je tegenstander moeten ontwijken. Waardoor elk gevecht als een boss battle aanvoelt. Dat gaat wat lastig met muis en keyboard. Dus daarom hebben ze dat gedeelte van de game geoptimaliseerd voor een controller.
Een ander verschil is dat ze het spel ontworpen hebben met de westerse speler in gedachte. Ze hebben daarvoor een Amerikaanse tak opgericht, die zich daar enkel mee bezig heeft gehouden. Zo hebben zij het verhaal geschreven.
Al begint dat niet bijster orgineel. De zes rassen, die voorheen maar moeilijk samen door één deur konden, worden nu gedwongen om gezamelijke het kwaad te bestrijden. Maar desondanks blijven ze elkaar naar het leven staan. Die animositeit vormt de basis voor de pvp. Wat ook weer van invloed is op het politieke systeem. Waarvan de details nog niet helemaal duidelijk zijn. Maar het bepaald in elk geval met wie je kan groupen.
Misc: De spelwereld is erg groot. Deze kent tot nu toe 80 gebieden, die zonder laadtijden aan elkaar verbonden zijn. En er kunnen maar maximaal 6 man in een party (dat geldt ook voor raids).
Media

Name: Star Wars: The Old Republic
Developer: Bioware
Publisher: Lucas Arts
Platform: PC
Fee: Purchase + Subcription
Release: Q2 2011
Met The Old Republic belooft Bioware ons een oneindig vervolg op de eerste twee delen. Waarbij kosten nog moeite zijn gespaard om er een cinematische ervaring van te maken. Zo zijn alle regels dialoog door stemacteurs ingesproken. Zullen er ook in multi=player dialoog trees zijn. Kent ieder van de 8 klassen (vier aan elke kant) zijn eigen verhaal. En word je, zoals het in Bioware rpgs gebruikelijk is, door npc kompanen vergezeld (inclusief een love interest). Bovendien krijgt elke klas zijn eigen uniek gemodeleerde space ship. Waarmee je van planeet naar planeet kan hupsen of aan ruimte gevechten kan deelnemen (welke wel wat weg hebben van een rail-shooter). Ook zullen zowel the Republic als de Sith hun eigen sfeer, quests en plotlijnen kennen. Waardoor je er geruime tijd mee zoet zal zijn.
Misc: Het speelt zich 300 jaar na KotOR af. Er zullen racial restricties in de karakter keuze zijn (geen Wookies). Elke klas heeft twee specializaties (die op zichzelf ook weer sub-builds hebben).
Het is weer erg ambitieus en als Bioware het ook daadwerkelijk allemaal kan waarmaken, zal de lat voor concurenten erg hoog komen te liggen. Als zie ik TOR niet als een zogenaamde WoW killer. Al was het alleen maar omdat Star Wars toch een beetje tot het niche domein van de echte nerds behoort.
Media
We kunnen onze borst nat gaan maken voor wat komen gaat. Je zal echt moeten kiezen welke je wilt gaan spelen. En dan hebben we het nog niet eens over de free to play categorie gehad, die steeds vaker wordt aangevuld met oude van dagen. Zo zullen binnenkort zowel Dungeons and Dragons Online, Lord of the Rings Online als Everquest 2 free to play worden.
Op dit moment staat The Old Republic bovenaan mijn verlanglijst. Welke bij die van jullie?
Edit: Ook leuk, net aangekondigd: World of Darkness. Een mmorpg gebasseerd op de Vampire: The Masquerade franchise van White Wolf. Er ging overigens al geruime tijd het gerucht dat dit het geval was.