MMO 2 BE

Post Reply
User avatar
Hastur
Member
Posts: 233
Joined: 08 Apr 2009, 22:56
Main Game: Ingress
Location: Amsterdam

MMO 2 BE

Post by Hastur »

Nu het seizoen van de game-conferenties ten einde loopt, leek het mij aardig om een overzicht te geven van aanstaande mmo's. De afgelopen jaren was WoW alles overheersend en waren er weinig gelijkwaardige alternatieven voorhanden. Maar daar zal binnenkort verandering in komen. Ik heb me hier onder beperkt tot negen titels. Welke ook mede zijn ingegeven door mijn persoonlijke smaak.
Er zijn er natuurlijk veel meer in ontwikkeling. Waarvan er van een aantal enkel geruchten bestaan. Zo rijst de vraag waar Blizzard mee bezig is. Die werken al geruime tijd aan een nieuwe mmorpg. Welke geheel tegen de Blizzard traditie in op een niet bestaande IP zou zijn gebaseerd. Er gaat het gerucht dat de volgende in de Elder Scroll serie een mmorpg zal zijn. Ook Bioshock wordt genoemd in het geruchtencircuit. En zo zou Activision onlangs aan een Call of Duty mmo zijn begonnen.

Wat me vooral opvalt aan de onderstaande titels, is hoe groot de invloed van WoW op ze is geweest. De één lijkt er meer op dan de ander, maar ze hebben bijna allemaal wel iets overgenomen.


Image

Name: FireFall

Developer: Red 5 Studio's
Publisher: ?
Platform: PC
Fee: Free to Play + Micro Transactions
Release: Q4 2010

We weten pas sinds vorige week van het bestaan van FireFall af. Hij is net aangekondigd. De grafische stijl van deze online shooter lijkt erg op die van Borderlands, de post apocalyptische co-op shooter van Gearbox. Terwijl de gameplay een kruising is tussen die van HALO en Tribes. Wat niet zo vreemd is, daar Scott Youngblood er aan meewerkt. Ook zijn er verschillende ex-Blizzard medewerkers aanboord.

Het is een science fiction setting, die wel wat weg heeft van Paul Verhoeven’s klassieker Starship Troopers. De aarde is vrijwel geheel overgenomen door buitenaardse insectoiden en er zijn enkel kleine verzethaarden overgebleven. Hoewel je deze ook solo kan spelen, is het vooral een team based shooter. Waarbij je zowel met PvE als PvP aan je trekken kunt komen. Ook zullen er dynamische events plaats vinden (onthoudt dat woord), waarbij de inzet van de spelers vereist is, om de hubs bug vrij te houden.

Al met al ziet het er veelbelovend uit. Registratie op het forum is ook gelijk een aanmelding voor de open beta.

Media


Image

Name: Final Fantasy XIV Online

Developer: Square Enix
Publisher: Square Enix
Platform: PC & PS3
Fee: Purchase + Subscription
Release: 30 September 2010 / Maart 2011

Het lijkt er op alsof Square bij te voorzetting van Final Fantasy in de online sfeer heeft gekozen voor de tactiek van de verschroeide aarde. Want het vervolg op deel XI kent grafisch veel gelijkenissen. Met als onvermijdelijk gevolg dat veel spelers zullen overstappen. Een belangrijk verschil is in elk geval dat de traditionele exp grind is verdwenen. Deze maakt plaats voor een op skills gebaseerde progressie. En het job systeem is deze keer gelinkt aan het craften.

Hoewel we nog maar een paar dagen van de release verwijderd zijn, is er voor mensen die de beta niet hebben gespeeld nog veel in mysteries gehuld. Volgens journalisten die het spel de afgelopen E3 achter gesloten deuren hebben mogen aanschouwen, bestaat er bij de PS3 de mogelijkheid om het in 3D te spelen.

Media


Image

Name: Fallout Online (Project 13)

Developer: Interplay & Masthead
Publisher: Interplay
Platform: PC
Fee: ?
Release: TBA

Toen het bijna failliete Interplay in 2007 de Fallout rechten voor een paar miljoen aan Bethesda verkocht, was dat onder het voorbehoud dat ze zelf de mmorpg mochten ontwikkelen. Daar was alleen wel een voorwaarde aan verbonden en die was dat binnen twee jaar de volledige productie zou zijn opgestart. Precies op de valreep van dat ultimatum ging Interplay een samenwerkingsverband aan met het Hongaarse Masthead (bekend van de post apocalyptische mmorpg Earthrise). Sindsdien zijn Bethesda en Interplay in een juridisch steekspel verwikkeld, met als inzet de vraag of die laatste de datum wel gehaald heeft.

Intussen laat Interplay bij elke E3 wat informatie los. En is er inmiddels ook een teaser site beschikbaar. Waar je je zelfs al voor de beta kan inschrijven (welke volgens ingewijde in 2012 zou moeten beginnen).

Het is nog onzeker of de vault dwellers het daglicht van Fallout Online zullen mogen aanschouwen. Maar indien dat het geval is, zal ik zeker één van hen zijn.


Image

Name: Guild Wars 2

Developer: ArenaNet
Publisher: NCsoft
Platform: PC
Fee: Purchase + Free To Play
Release: 2011

Het succes van het eerste deel toonde aan dat een mmorpg zonder maandelijkse kosten ook winstgevend kon zijn. Deel twee speelt zich 250 jaar na de Eye of the North expansion af en Tyria zal er weer net zo sprookjesachtig uitzien. Ook ligt de nadruk van de endgame nog steeds op pvp, waar een wereld tegen wereld modus aantoe zal worden gevoegd. Er zullen deze keer geen secondary skills bestaan. Inplaats daarvan zijn er racial abilities. En zullen er traits geintroduceerd worden, welke vergelijkbaar zijn met de talents van WoW. Maar het belangrijkste verschil met zijn voorganger is dat er deze keer inplaats van enkel instances wel een constante spelwereld zal zijn.

De belangrijkste feature van deel 2 en welke volgens hun een revolutie in de gameplay met zich mee zal brengen, zijn de zogenaamde ‘dynamische events’ (het nieuwe toverwoord). Het idee is dat je niet langer in je eentje fetch quest volbrengt. Maar inplaats daarvan in een los groepsverband gebeurtenissen afloopt, welke semi spontaan ontstaan. Ook zal je niet langer enkel automatische gevechten zien, je zal ook moeten ontwijken. En er zal de nadruk komen te liggen op een persoonlijk verhaal, welke doormiddel van cut scenes wordt verteld.

Hoewel ik het eerste deel nauwelijkst gespeeld heb, kijk ik toch uit naar zijn opvolger. Want ik ben onder de indruk van wat ik er tot nu toe van gezien heb.

Media


Image

Name: RIFT: Planes of Telara

Developer: Trion Worlds
Publisher: ?
Platform: PC
Fee: Purchase + ?
Release: Q1 2011

Trion Worlds is in 2006 mede opgericht door Jon Van Caneghem (de bedenker van de Might & Magic reeks). En dat zie je ook terug in RIFT, want het is weer standaard fantasy geworden. Ook lijkt deze vind ik wel erg veel op WoW. Beter goed dan slecht gejat zullen ze gedacht hebben. Het ziet er over het geheel genomen best aardig uit, hoewel ik sommige van de animaties wat houterig vind overkomen.

De wereld van Telara wordt letterlijk verscheurd door de god van de dood en jij speelt een ziel die herezen wordt. Het belangrijkste game element zijn de zogeheten Rifts. Dit zijn (daar heb je ze weer) dynamische events. Deze openingen naar de dimentie van de dood kunnen overal ontstaan en het is de bedoeling dat je die dan samen met andere spelers bestrijdt. Elke van de vier basis klassen kunnen aangevuld worden met skills van de andere. Je kan daar ongelimiteerd wijzigingen in aanbrengen. Waardoor je verschillende klas templates kan creëren (het lijkt mij een nachtmerrie omdat te moeten balanceren). En groeien de dungeons met je mee, als je in level stijgt zal er nieuwe content vrij komen.

Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen over RIFT. Mede omdat er zoveel meer aansprekende titels uitkomen. Want in wezen is dit gewoon WoW, maar dan met betere graphics.

Media


Image

Name: The Agency

Developer: SOE (Sony Online Entertainment)
Publisher: SOE
Platform: PC & PS3
Fee: Purchase + ?
Release: TBA 2010

In de Agency kruip je in de huid van een Rambo danwel James Bond en zal je door operatives aan je te binden een eigen Agency opbouwen. Je kan van hun diensten gebruik maken tijdens missies, maar ze zullen ook zelfstandig opdrachten voor je uitvoeren (ook als je niet online bent). Sommige npc’s zal je als loot vinden (zogehete living loot) en weer andere zullen zich pas bij je aandienen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Er zijn verschillende hubs op de wereld, waarvanuit je instanced quests kan opstarten. Er schijnt ook een missie in Amsterdam plaats te vinden. Je kan de quests in drie moeilijkheidsgradaties volbrengen. Voor het hoogste niveau zal je een party nodig hebeen.
Er zijn vier klassen: Tank, DPS, Undercover en Medic (zij noemen het rollen). Dit omdat je ze alle vier kan spelen en op bepaalde momenten van rol kan wisselen.
Het heeft ook een pvp komponent en om de PS3 eigenaren voor het spel te enthousiasmeren proberen ze het daarom nu ook als een team based shooter aan te prijzen. Het is alleen de vraag of je daarmee niet het traditionele mmorpg publiek afschrikt.

The Agency heeft een tijdje boven aan mijn verlanglijst gestaan. Maar toen de release maar telkens werd uitgesteld en een jaar geleden zowel de project lead als creative director er de brui aan gaven, was ik weinig hoopvol dat deze ooit nog zou uitkomen. Maar op zowel de laatste E3 als de GamesCon in Keulen, was hij weer vrolijk van de partij. Dus kennelijk leeft ie nog.

Media


Image

Name: The Secret World

Developer: Funcom
Publisher: Funcom
Platform: PC
Fee: Purchase + ?
Release: TBA

De geheimen wereld is ontsprongen uit het brein van Ragnar Tornquist. Deze Noorse game-designer is vooral bekend van zijn adventures: The Longest Journey en Dreamfall. Hoewel hij ook aan Anarchy Online heeft meeegewerkt. Het is zijn streven om met dit spel het verhaal op de voorgrond te plaatsen. Je zal dan ook geen exp of traditionele levels kunnen halen, er is enkel skill progressie. Daarin is je keuze ook nog eens geheel vrij, daar er geen klassen zijn.
De meeste locaties in het spel zijn (hoewel vaak fictief) gebasseerd op de echte wereld. Men is bij het gebruik van mythes en legedes dan ook uitgegaan van de locale folklore.
Je kiest één van drie geheime genootschappen: de Dragon, de Illuminatie of de Templars. Welke elk een eigen thuisbasis hebben, die ook als hub funtioneert. Waarna je de wereld van sinistere geheimen betreed. De sfeer zoals die op mij overkomt, doet mij vooral sterk denken aan de horror vehalen van H.P. Lovecraft.

Het is in elk geval een interessante setting, weer eens wat anders dan elven en dwergen. Ik vind alleen dat het er grafisch wat gedatteerd uitziet.

Media


Image

Name: TERA

Developer: Bluehole Studio + En Masse Entertainment (Westernization)
Publisher: Frogster Online Gaming (in Europa)
Platform: PC
Fee: Aanschaf + Subcription
Release: TBA 2011

In eerste instantie lijkt het alsof je met een standaard Koreaanse mmorpg van doen hebt. Want het ziet er netzo uit als Lineage II. Er zijn zes rassen, 8 klassen en alle vrouwen zijn schaars gekleed. Maar er is een wezelijk verschil en dat zit hem in het vechtsysteem. Het speelt namelijk als een action game op de consoles. Positie, timing en richten zijn crusiaal. Ook zal je je tegenstander moeten ontwijken. Waardoor elk gevecht als een boss battle aanvoelt. Dat gaat wat lastig met muis en keyboard. Dus daarom hebben ze dat gedeelte van de game geoptimaliseerd voor een controller.
Een ander verschil is dat ze het spel ontworpen hebben met de westerse speler in gedachte. Ze hebben daarvoor een Amerikaanse tak opgericht, die zich daar enkel mee bezig heeft gehouden. Zo hebben zij het verhaal geschreven.
Al begint dat niet bijster orgineel. De zes rassen, die voorheen maar moeilijk samen door één deur konden, worden nu gedwongen om gezamelijke het kwaad te bestrijden. Maar desondanks blijven ze elkaar naar het leven staan. Die animositeit vormt de basis voor de pvp. Wat ook weer van invloed is op het politieke systeem. Waarvan de details nog niet helemaal duidelijk zijn. Maar het bepaald in elk geval met wie je kan groupen.

Misc: De spelwereld is erg groot. Deze kent tot nu toe 80 gebieden, die zonder laadtijden aan elkaar verbonden zijn. En er kunnen maar maximaal 6 man in een party (dat geldt ook voor raids).

Media


Image

Name: Star Wars: The Old Republic


Developer: Bioware
Publisher: Lucas Arts
Platform: PC
Fee: Purchase + Subcription
Release: Q2 2011

Met The Old Republic belooft Bioware ons een oneindig vervolg op de eerste twee delen. Waarbij kosten nog moeite zijn gespaard om er een cinematische ervaring van te maken. Zo zijn alle regels dialoog door stemacteurs ingesproken. Zullen er ook in multi=player dialoog trees zijn. Kent ieder van de 8 klassen (vier aan elke kant) zijn eigen verhaal. En word je, zoals het in Bioware rpgs gebruikelijk is, door npc kompanen vergezeld (inclusief een love interest). Bovendien krijgt elke klas zijn eigen uniek gemodeleerde space ship. Waarmee je van planeet naar planeet kan hupsen of aan ruimte gevechten kan deelnemen (welke wel wat weg hebben van een rail-shooter). Ook zullen zowel the Republic als de Sith hun eigen sfeer, quests en plotlijnen kennen. Waardoor je er geruime tijd mee zoet zal zijn.

Misc: Het speelt zich 300 jaar na KotOR af. Er zullen racial restricties in de karakter keuze zijn (geen Wookies). Elke klas heeft twee specializaties (die op zichzelf ook weer sub-builds hebben).

Het is weer erg ambitieus en als Bioware het ook daadwerkelijk allemaal kan waarmaken, zal de lat voor concurenten erg hoog komen te liggen. Als zie ik TOR niet als een zogenaamde WoW killer. Al was het alleen maar omdat Star Wars toch een beetje tot het niche domein van de echte nerds behoort.

Media


We kunnen onze borst nat gaan maken voor wat komen gaat. Je zal echt moeten kiezen welke je wilt gaan spelen. En dan hebben we het nog niet eens over de free to play categorie gehad, die steeds vaker wordt aangevuld met oude van dagen. Zo zullen binnenkort zowel Dungeons and Dragons Online, Lord of the Rings Online als Everquest 2 free to play worden.

Op dit moment staat The Old Republic bovenaan mijn verlanglijst. Welke bij die van jullie?

Edit: Ook leuk, net aangekondigd: World of Darkness. Een mmorpg gebasseerd op de Vampire: The Masquerade franchise van White Wolf. Er ging overigens al geruime tijd het gerucht dat dit het geval was.
Last edited by Hastur on 25 Sep 2010, 14:12, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Seven
Member
Posts: 345
Joined: 06 Apr 2009, 12:21
Main Game: COD:Warzone / For Honor
Location: Wijchen (NL)
Contact:

Re: MMO 2 BE

Post by Seven »

Ik heb door je lijst gekeken, gelezen en zie er geen vervanger tussen staan voor mijn wow verslaving.
Shooters als MMO's lijkt mij zo lastig te doen, shooters leunen op zeer gebalancerde tegenstand.
Ikzie ook meteen snipers die masaal liggen te wachten op newbies die uit de veilige zone komen , zetten 1 stap en ..headshot...logoff.

Final Fantasy heeft mij nooit getrokken, ik hou gewoon niet van de stijl.

Voor de rest het ziet er leuk uit, maar het moet toch wel van zeer goede huize komen om WOW, die op een zeer degelijke lore gebouwd is om te gooien.

Als enige concurent zie ik GuildWars 2, welke ( Guildwars 1 ) heerlijk speelt, je parties kan maken met NPC's ( dus geen lange wacht op een groep ).
Maar ik mis de verhaallijn in het spel, al heeft wow dat nu ook minder.. toch is elk onderdeel wel gebaseerd op een stukje lore.

Op een of andere manier is in wow de grind toch aangenamer dan in andere games, misschien komt het door de guild chat, onder het famen wat chatten maakt het best aangenaam ( moet je wel in een gezellig guild zitten natuurlijk :) )

Aanvulling : De customer service van blizzard is ook erg goed vergeleken met andere gaming firma's.
Dit zal voor de meeste het moeilijkste deel zijn om te evenaren. ( want dat kost een hoop geld )


PS: een mooie review post Hastur, goed leesvoer zo bij de koffie.
Seven.
Image
MAzlbeer
Posts: 340
Joined: 08 Apr 2009, 08:31
Main Game: Tribes1

Re: MMO 2 BE

Post by MAzlbeer »

Eve? :)
User avatar
Scon
Site Admin
Posts: 2314
Joined: 06 Apr 2009, 14:52
Main Game: Real life
Location: Gorinchem
Contact:

Re: MMO 2 BE

Post by Scon »

Zo, je hebt er werk van gemaakt Hastur, super! Van het hele rijtje ben ik eigenlijk vooral geïnteresseerd in The Old Republic.

Overigens kreeg ik net een closed beta invite voor de MMO Testdrive unlimited 2, dat is toch weer wat anders dan wat hierboven in de lijst staat.
DevilsLegacy
Member
Posts: 498
Joined: 11 Apr 2009, 09:52
Main Game: N/A

Re: MMO 2 BE

Post by DevilsLegacy »

Star Wars : The Old Republic staat boven aan bij mij maar dat duurt zeker nog tot 2 kwartaal volgend jaar voor die er is.
Volg TOR al vanaf moment dat bekent is.
User avatar
eagleeye
Posts: 144
Joined: 06 Apr 2009, 23:40
Main Game: WoW

Re: MMO 2 BE

Post by eagleeye »

ik speel op het moment in de Catalysme beta van WoW .
ik heb welicht nog maar een topje van de ijsberg gezien ,
En bv: Mount hyal is een erg mooi plot en speelde heerlijk weg

en ook een worg starten is best een vermakelijk verhaal , niveau van moeilijkheid is daar natuurlijk wel niet alte hoog in het begin .
toch erg mooi gevonden ,

net als bij elke verhaal lijn is het wel belangrijk om ook werkelijk de questen te lezen ,maar dat mag duidelijk zijn :P
Image
User avatar
Hastur
Member
Posts: 233
Joined: 08 Apr 2009, 22:56
Main Game: Ingress
Location: Amsterdam

Re: MMO 2 BE

Post by Hastur »

@Seven

Persoonlijk vind ik de lore WoW's zwakste schakel. Het een samenraapsel van fantasy clichés. En hoewel ik ook alle drie de RTS-en heb gespeeld, heb ik er geen emotionele band mee. Het doet me weinig. Daarom zoek in een volgende MMO vooral een achtergrond waar ik iets mee heb.
Image
User avatar
Dtale
Member
Posts: 1227
Joined: 07 Apr 2009, 07:30
Main Game: Rocket League, Fortnite
Location: Zoetermeer, The Netherlands

Re: MMO 2 BE

Post by Dtale »

een FPS MMO hoeft echt niet een sniper/noob feest te zijn, denk maar eens terug aan planetside...
(ja ik blijf een beetje hangen...)

Ik heb de laatste 2 jaar veel mmo's geprobeerd maar niets haalt het bij WOW inderdaad.
De grind is op de een of andere manier te verdragen in wow...

Guildwars 1 heb ik gespeeld maar vond het te "houterig" , vb je loopt op een weg met een heuvel aan beide kanten, je kan er niet op springen of af springen maar moet er omheen lopen om er op te klimmen.. erg frustrerend als iemand daar op je staat te schieten...
Verder bestaat het spel ook al heel lang, wat je achterstand inmens maakt op de andere spelers en je voelt je behoorlijk achterlijk, bij wow heb ik dat veel minder (misschien ook omdat we daar al lang in mee lopen)

mooi lijstje verder, ik mag hopen dat ze ooit wat met fallout kunnen, lijkt me erg leuk!
Laatste jaar van mijn deeltijd opleiding dus laat die goede mmo's maar komen!!
Steam: nl_dtale
Origin: NL-Dtale
Uplay: Dtale-DGNL-
Battlenet: Dtale#2571
User avatar
Praetoriax
Member
Posts: 268
Joined: 20 Jun 2009, 13:38
Main Game: Pokimoan! 18+
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: MMO 2 BE

Post by Praetoriax »

Ik wacht nog even rustig af wat er op de markt komt MMO wereld is op dit ogenblik erg onvoorspelbaar. Enige interresante titles die ik zie zijn secret world en TOR. Maar aangezien zij beide sub zijn will zeker zijn dat ze het waard zijn. Guildwars is NCSoft en dat komt er bij mij nooit meer in!
"There is nothing more exhilirating in life then being shot at... without result."
- W. Churchill.

Awaiting: Company of Heroes 2
Playing: PlanetSide 2 & Stellar Impact & Firefall & Mechwarrior MMO
Post Reply